راههای کنترل اشتها و ولع غذایی و علت آن

تجربه عملی بر روی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه که دارای اضافه وزن بودند نشان میدهد که برای کاهش وزن فرد در هر سنی که باشد(بغیر از گروه کودک و نوجوان)بایستی در ابتدا اشتهای فرد مهار شود.

راههای کنترل اشتها:

چون مرکز اشتها در قسمت هیپوتالاموس مغز انسان واقع شده است عوامل مختلفی بر روی تحریک این مرکز و ایجاد اشتهای کاذب (که مورد نظر ماست) موثر هستند. این عوامل عبارتند از:

1-    دلایل پزشکی و هرمونی در رابطه با ولع غذایی که از بحث ما خارج است ومی بایست به پزشک متخصص داخلی غدد و متابولیسم واگذار شود تا تصمیم لازم اتخاذ گردد.

2-      عوامل تغذیه ای را که می توان بطور خلاصه به شرح زیر بیان کرد:

الف : نظر به این که طبق تحقیقات انجام شده یکی از دلایل گرسنگی پایین آمدن قند خون است، بنابراین باید مقدار کربوهیدرات و قند مورد نیاز بدن که 50-55 درصد نیاز روزانه فرد را تشکیل میدهد حتما در رژیم  غذایی فرد گنجانده شود(مابقی 20-25 درصد چربی و 25-30 درصد پروتئین).این مطلب برای کاهش وزن و کاهش اشتها  مخصوصا افرادی که فقط به مصرف مواد غذایی پروتئین  دار یا میوه و سبزیجات روی می آورند بسیار مهم می باشد.

ب: در شبانه روز 3 وعده غذایی و 3 میان وعده (ساعات 10 صبح-5 بعداز ظهر و 9 شب) میل کنید. به طوری که فاصله طولانی بین وعده های غذایی نیفتد.اگر هر 3 ساعت ماده غذایی وارد معده شود قند خون افت نکرده و احساس گرسنگی به شخص دست نمی دهداما مثلا اگر صبحانه یا ناهار حذف شود در وعده بعدی تماما غذای صرف شده به شکل چربی ذخیره می شود.

ج: همانطور که در مطلب چاقی شکمی گفته شد وعده اصلی غذایی باید ناهار باشد و شام بدون برنج و بصورت حاضری با نان صرف شود.

د:مصرف مواد پروتئینی در وعده صبحانه به شکل 2 عدد سفیده تخم مرغ یا نان با پنیر و یا 2 روز در هفته عدسی با آب لیمو ترش تازه باعث می شود که فرد در وعده ناهار دیرتر احساس گرسنگی کند . این در حالی است که مواد قندی و آب خیلی سریع از معده رد شده و شخص احساس گرسنگی می کند.

ه: مصرف مواد پروتئینی در وعده عصرانه (ساعات 5-6 بعد از ظهر)به شکل 1 فنجان لوبیای چیتی آبپز با آبلیمو ترش تازه یا همین مقدار عدسی با آبلیمو ترش تازه و یا 1 استکان نخود چی یا گندم برشته کاملا جلوی اشتهای کاذب را گرفته و ولع غذای در وعده شام را از بین می برد(لازم به ذکر است هرگاه میل و اشتهای زیاد به غذا داشتید نیمساعت قبل از غذا اندازه1 استکان نخود چی یا گندم برشته میل کنید قطعا ولع غذای در وعده بعدی را از بین می برد).

ی: نحوه تنظیم رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه بسیار مهم است. حتما می بایست نیمساعت قبل از غذا 2 لیوان آب میل شود.بعدسالاد کاهو یا انواع دیگر سالاد و سپس غذا صرف شود و سالاد همراه غذا صرف نشود.

و: اگر علاوه بر تمامی موضوعات ذکر شده باز اشتهای کاذب داشتید قبل از شروع غدا 1 عدد سیب زرد یا سبز با پوست میل کرده سپس غذا صرف کنید(دقت شود سیب قرمز نسبت به سیب زرد و سبز کالری بیشتری دارد)

در اینجا متذکر می شوم که موارد ذکر شده مربوط به بزرگسالان بوده و در مورد اشتهای کاذب کودکان در آینده مطالبی خواهم نوشت.

در صورتی که در این رابطه سئوالاتی مطرح باشد می توانید از طریق comment  یا ایمیل اینجانب به نشانی m.ferdousian@sbmu.ac.ir مسائل خود را با من در میان بگذارید.

عنوان بعدی: داروهای کاهنده اشتها و عوارض آن............

/ 4 نظر / 55 بازدید
ati

slm,vaghan mamnoon mer30

بهار

من 3-4 ماهه خیلی چاقشدم . زود به زود گرسنه میشم و یه چیزی میخورم خودم هم خسته شدم باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واقعا کمال تشکر رو دارم توضیحات کامل و بسیار عالی

پانی

آقای فردوسیان شخصی که دچار یبوست هست باز هم میشه از استکان نخود یا گندم استفاده کنه؟