توصیه ههای تغذیه ای در ایام نوروز
ساعت ٧:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/۸   کلمات کلیدی:

از آنجایی که برنامه غذایی افراد در طی تعطیلات نوروزی در دید و بازدید ها و مسافرتها بهم میخورد می توان با رعایت نکات زیر از تغذیه ای سالم در کنار تعطیلاتی شاد بهره مند شویم:

1- حتما صبحانه میل کرده و 30 گرم پنیر (1قوطی کبریت) را در وعده صبحانه میل کنید. از مصرف کره،سرشیر و خامه در وعده صبحانه خودداری کنید. در طول روز نیز طبق برنامه غذایی داده شده از انواع لبنیات (شیر ،ماست و دوغ) در وعده های خود استفاده کنید. در طول سفر نیز مصرف لبنیات را فراموش نکنید.

2- از آنجا که مصرف آجیل در وعده های عصرانه در دید وبازدید ها مرسوم است سعی کنید شام را بصورت حاضری (نان و پنیر، نان و ماست) میل کنید.

3- آجیل را بصورت متعادل  مصرف کنید. از بین مغز ها تخم کدو،تخم آفتابگردان ، بادام زمینی و فندق کم کالری ترین هستند در حالیکه بادام هندی چرب ترین و پر کالری ترین مغز ها است

4- میتوانید نصف کاسه کوچک معادل 4پسته،3بادام،4فندق،5بادام زمینی، و 1 قاشق غذاخوری تخم کدو در دید و بازدید عصرانه بجای وعده عصرانه خود مصرف کنیدکه در حین کنترل کالری دریافتی از ارزش تغذیه ای انها نیز بهره مند می شوید و در عین حال تنوع مصرف نیز داشته باشید.

5- سعی کنید 1-2 عدد از شیرینی های کوچک و خشک در مهمانی ها استفاده کنید و به هیچ وجه شیرینی بزرگ و خامه ای نخورید.

6- از بین میوه ها خیار،سیب،گریپ فروت کم کالری ترین میوه ها هستند که می توانید در مهمانی ها مصرف کنید.

7- از آنجایی که بخشی از انرژی شما از شیرینی جات و آجیل تهیه می شود حجم وعده های غذایی خودر را کاهش دهید.

8- قبل از صرف ناهار حتما 1بشقاب سالاد بخورید. در تعطیلات حجم مصرفی سالاد و سبزیجات خود را بالا ببرید.

9- در منزل شیرینی و شکلاتی که برای مهمانان تهیه کردید را طی روز روی میز  جلو چشمتان قرار ندهید چون طبیعی است که تمایل به مصرف شیرینی پیدا میکنید.

10-    با برنامه ریزی دقیق تعیین کنید سهم شما از شیرینی و آجیل در طی روز چقدر است و بیشتر از آن مصرف نکنید. در مهمانی ها تعارف را کنار گذاشته و بیشتر مصرف ننید

11-    بجای مصرف نوشیدنی های پرکالری مثل انواع نوشابه و آبمیوه های آماده از دوغ و آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. مخصوصا در سفر این نکات را به یاد داشته باشید.

12-    در طی مسافرت سعی کنید از اماکن بهداشتی غذا تهیه کرده و در صورتی که بیرون غذا میخورید حتما غذاهای کبابی و آبپز را انتخاب کنید.

13-    سعی کنید حتما از انواع سبزیجات آبپز در وعده ناهار خود استفاده کنید این سبزیجات علاوه بر اینکه شما را سیر میکنند کالری زیادی نیز ندارند.

14-    در طی سفر و در اماکن عمومی از مصرف سبزیجات خام به علت احتمال آلودگی خودداری کنید.

15-    در طی سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست حتما به میزان کافی آب آشامیدنی سالم بنوشید.

16-    به یاد داشته باشید مصرف کربوهیدرات ها مثل برنج و سیب زمینی فقط 30 دقیقه به شما احساس سیری میدهد در حالیکه مصرف پروتئین(انواع گوشت های آبپز یا بخار پز و نیز، لبنیات به میزان تعیین شده و حبوبات)  تا 30/2 ساعت به شما احساس سیری میدهد.

17-    میزان کربوهیدرات مصرفی خودر را در حد تعیین شده در رژیم تان و با جدول جانشین های غذایی که در همراه رژیم غذایی به شما داده شده است مصرف کنید. از مصرف بیشتر آن مخصوصا برنج در وعده شام خودداری کنید.

18-    فعالیت بدنی را فراموش نکنید. حتما در طی روز سطح فعالیت بدنی خود را بالا برده  و پیاده روی را فراموش نکنید.

19-          شب ها به موقع بخوابید تا در طی روز ساعات صرف غذایی شما بهم نخورد.

سال خوبی همراه با سلامتی برای شما آرزومندم