چگونه وزن خود را ثابت نگه داریم
ساعت ۱:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/٢۸   کلمات کلیدی:

مقدمه : منظور از ارائه این مطلب توصیه های مهم تغذیه ای به افرادی است که پس از گرفتن رژیم غذایی مناسب و رسیدن به وزن مطلوب می خواهند همچنان وزن خود را ثابت نگه داشته و با مختصری توصیه تغذیه ای به وزن اولیه بر نگردند.برای این منظور اول بدانیم طریقه رسیدن به وزن مطلوب چیست.                                                                                                                                                                                                                  

افرادی که اضافه وزن دارند بایستی توجه داشته باشند در صورتی می توانند به وزن ایده آل برسند و آن را نگه دارند که نکات زیر را دقیقا رعایت کنند.

1-  به هیج وجه به دنبال روش های غلط کاهش وزن نروند (مانند خود رژیمی ، کم خوردن غذا و حذف شام یا صبحانه، خوردن میوه بجای شام،استفاده از رژیم غذایی دیگران،مراجعه مستقیم به عطاری یا داروخانه و طلب داروی لاغری یا چاقی و بالاخره مصرف داروهای چاقی یا لاغری بطور خود سر و بدون رژیم غذایی خاص).

2-  برای تحقق مورد بالا بایستی اولا جهت گرفتن برنامه غذایی و اصولا مشاوره تغذیه ای به متخصص تغذیه مراجعه کنید(کارشناس تغذیه،کارشناس ارشد تغذیه و یا دکتری تغذیه).

3-  در صورت داشتن بیماری خاص و کنار آن نیاز به رژیم غذایی در کنار متخصص تغذیه ، فقط در رابطه با بیماری خود با پزشک متخصص مشورت نمایید.

4-  هر برنامه غذایی مخصوص فرد مورد مشاوره است بنابراین مراجعه دو خواهر همسن برای مشاور، دو رژیم مجزا طلب می کند چون عوامل زیادی در دادن رژیم غذایی دخالت دارند که در هر فرد مختص خود اوست. در مشاوره مشخص میشود که عادت غذایی فرد، نوع داروی مصرفی و تداخل آن با رژیم غذایی همینطور اندازه دور مچ دست راست فرد جهت تعیین جثه فرد (کوچک ، متوسط یا بزرگ) و میزان اضافه وزن هر کس حتی نوع شغل و فعالیت شخص و میزان علاقه مندی فرد به ادامه مشاوره تغذیه ای چگونه است.

5-  در مورد استفاده از داروها به طور خود سر که بسیار کار خطرناکی است و عوارض بسیاری دارند به عنوان مثال داروهایی که مجوز وزارت بهداشت و درمان را ندارند و بصورت قاچاق وتوسط افراد غیر متخصص در اختیار افراد قرار می گیرند.داروهای ضد اشتها ،داروهایی که باعث دفع چربی غذا میشوند،داروهای چربی سوز و یا داروهای ضد افسردگی از دسته داروهایی هستند که مصرف خود سر آنها عوارضی جبران ناپذیری برای بدن فرد دارند.

6-  مشاوره تغذیه ای به معنی رو در رو شدن فرد چاق یا لاغر یا بیمار با مشاور تغذیه است بنابر این استفاده از رژیم های به اصطلاح نرم افزاری که از پرینتر کامپیوتر و با کالری های متفاوت بیرون می آید و یا رژیم های غذایی موجود در کتاب ها و یا ارائه برنامه غذایی بطریق سخنرانی و موعظه نمی توانند نام مشاوره گرفته و به شخص مراجعه کننده کمک نماید هر چند شاید در کوتاه مدت کاهش وزن بدهد اما مجددا برگشت پذیر بوده و عوارض مخصوص به خود را بر جای می گذارد.

7-  بطور خلاصه با توجه به تجربیات اینجانب در تدریس،تحقیق و مشاوره با بیماران می توانم بگویم که تغذیه علم است نه فرمول خاص که برای همه یکسان بکار برده شود و به همین دلیل نام مشاوره تغذیه و گرفتن برنامه غذایی را بخود گرفته است.

8-  توصیه های تغذیه ای که در نحوه صحیح غذا خوردن،ساعت مشخص آن،مکان غذا خوردن،نوع غذاها با توجه به عادات غذایی افراد و به همراه آن داروهایی که فرد مصرف می کند و تداخلات خوراک با دارو می تواند نقش مهمی در برگشت پذیر نبودن وزن فرد داشته باشد. البته همه این موارد و عدم برگشت پذیری به شرطی است که فرد تا آخر زیر نظر متخصص تغذیه باشد و به وزن مطلوب خود برسد و گرنه رها کردن در وسط برنامه غذایی باعث بازگشت مجدد وزن می شود.

9-  افرادی که رژیم گیاه خواری دارند یا خام خوار هستند یا به هر شکلی تحت رژیم های غلط فقط مصرف پروتئین یا کربوهیدرات قرار دارند همچنین اشخاصی که خود رژیمی کرده و شام و صبحانه را از وعده های غذایی حذف می کنند قطعا منتظر بازگشت وزن خود به وزن اولیه باشند.

10-          در ارتباط با مورد شماره 9 علم تغذیه میگوید که فرد بایستی در وعده های روزانه غذایی از هر 3 نوع ماده غذایی یعنی پروتئین،کربوهیدرات و چربی به نسبت مشخص استفاده کند تا نیازهای روزانه فرد تامین گردد و در صورت داشتن اضافه وزن با گرفتن رژیم غذایی مناسب کاهش وزن پیدا کند بنابر این حذف هر کدام از این مواد غذایی اشتباه است و باعث بر گشت پذیر بودن وزن فرد می گردد.

11-          یکی از دلایل عمده ای که وزن فرد به وزن اولیه بر نگردد خوب توجیه شدن او توسط متخصص تغذیه است.هنر ما تغییر الگوی غذایی غلط مراجعین و توصیه های صحیح خوب غذا خوردن است. مراجعین نمیدانند کی غذا بخورند،به چه شکلی بخورند و چه ساعتی و بخصوص چه نوع ماده غذایی باعث افزایش وزن می شود به عنوان مثال مصرف خرما،شیره انگور،عسل را که به غلط قند طبیعی می نامند را مجاز دانسته و می گویند خوردن انها ایرادی ندارد. در صورتی که قند همراه چای هم قند طبیعی (از نیشکر) بوده و هر آنچه از قند و شکر تهیه گردد تبدیل به چربی و باعث اضافه وزن می شود. رفتن یک شب مهمانی یا تولد یا مراسم دیگر اثری روی رژیم غذایی ندارد فقط شما بعد از آن 15 تا 20 دقیقه داخل منزل پیاده روی کنید اما اگر فرد خوب توجیه و متوجه شود که چه غذاهایی باعث چاقی می شوند همیشه در فکر خود مرور می کند و هستند بیمارانی که پس از 3 سال مراجعه به درمانگاه همان وزن قبلی را حفظ کردند.

در خاتمه بطور خلاصه موارد زیر را به یاد داشته باشید:

الف : خود رژیم غذایی را نیاز نیست ولی توصیه های تغذیه ای صحیح غذا خوردن را همیشه همراه داشته باشید.

ب: در صورت اتفاق ناگهانی و ابتلا به بیماری خاص یا عمل جراحی یا اتفاق ناگوار وایجاد اضطراب و استرس بلافاصله موارد را با متخصص تغذیه در میان بگذارید.

ج: خانم هها به محض ازدواج (زندگی مشترک) یا حاملگی و شیردهی ضمن مراجعه رژیم غذایی مخصوص را دریافت دارند. مراجعین اینجانب پس از وضع حمل معمولا تا 1 کیلوگرم کاهش وزن پیدا می کنند

د: آقایان و خانم ها در صورت شروع به ورزش و یا استفاده از دستگاه های ورزشی (بخصوص تردمیل) و ورزش های هوازی ،نظربه نیاز مبرم به مکمل های غذایی استاندارد و دستورات بخصوص حتما با متخصص تغذیه مشورت کنند.بخصوص در مورد آقایان و ورزش بدنسازی به هیچ وجه از داروها و پودرهای توصیه شده توسط باشگاه ها استفاده نفرمایید چون عوارض بسیار خطرناکی به همراه دارد.

در صورت داشتن هر نوع سئوال و یا نظر خاص بوسیله ایمیل اینجانب را مطلع کرده و نظر خود را ابراز دارید.

موفق باشید