راههای کنترل اشتها و ولع غذایی و علت آن
ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٩/٥   کلمات کلیدی:

تجربه عملی بر روی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه که دارای اضافه وزن بودند نشان میدهد که برای کاهش وزن فرد در هر سنی که باشد(بغیر از گروه کودک و نوجوان)بایستی در ابتدا اشتهای فرد مهار شود.

راههای کنترل اشتها:

چون مرکز اشتها در قسمت هیپوتالاموس مغز انسان واقع شده است عوامل مختلفی بر روی تحریک این مرکز و ایجاد اشتهای کاذب (که مورد نظر ماست) موثر هستند. این عوامل عبارتند از:

1-    دلایل پزشکی و هرمونی در رابطه با ولع غذایی که از بحث ما خارج است ومی بایست به پزشک متخصص داخلی غدد و متابولیسم واگذار شود تا تصمیم لازم اتخاذ گردد.

2-      عوامل تغذیه ای را که می توان بطور خلاصه به شرح زیر بیان کرد:

الف : نظر به این که طبق تحقیقات انجام شده یکی از دلایل گرسنگی پایین آمدن قند خون است، بنابراین باید مقدار کربوهیدرات و قند مورد نیاز بدن که 50-55 درصد نیاز روزانه فرد را تشکیل میدهد حتما در رژیم  غذایی فرد گنجانده شود(مابقی 20-25 درصد چربی و 25-30 درصد پروتئین).این مطلب برای کاهش وزن و کاهش اشتها  مخصوصا افرادی که فقط به مصرف مواد غذایی پروتئین  دار یا میوه و سبزیجات روی می آورند بسیار مهم می باشد.

ب: در شبانه روز 3 وعده غذایی و 3 میان وعده (ساعات 10 صبح-5 بعداز ظهر و 9 شب) میل کنید. به طوری که فاصله طولانی بین وعده های غذایی نیفتد.اگر هر 3 ساعت ماده غذایی وارد معده شود قند خون افت نکرده و احساس گرسنگی به شخص دست نمی دهداما مثلا اگر صبحانه یا ناهار حذف شود در وعده بعدی تماما غذای صرف شده به شکل چربی ذخیره می شود.

ج: همانطور که در مطلب چاقی شکمی گفته شد وعده اصلی غذایی باید ناهار باشد و شام بدون برنج و بصورت حاضری با نان صرف شود.

د:مصرف مواد پروتئینی در وعده صبحانه به شکل 2 عدد سفیده تخم مرغ یا نان با پنیر و یا 2 روز در هفته عدسی با آب لیمو ترش تازه باعث می شود که فرد در وعده ناهار دیرتر احساس گرسنگی کند . این در حالی است که مواد قندی و آب خیلی سریع از معده رد شده و شخص احساس گرسنگی می کند.

ه: مصرف مواد پروتئینی در وعده عصرانه (ساعات 5-6 بعد از ظهر)به شکل 1 فنجان لوبیای چیتی آبپز با آبلیمو ترش تازه یا همین مقدار عدسی با آبلیمو ترش تازه و یا 1 استکان نخود چی یا گندم برشته کاملا جلوی اشتهای کاذب را گرفته و ولع غذای در وعده شام را از بین می برد(لازم به ذکر است هرگاه میل و اشتهای زیاد به غذا داشتید نیمساعت قبل از غذا اندازه1 استکان نخود چی یا گندم برشته میل کنید قطعا ولع غذای در وعده بعدی را از بین می برد).

ی: نحوه تنظیم رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه بسیار مهم است. حتما می بایست نیمساعت قبل از غذا 2 لیوان آب میل شود.بعدسالاد کاهو یا انواع دیگر سالاد و سپس غذا صرف شود و سالاد همراه غذا صرف نشود.

و: اگر علاوه بر تمامی موضوعات ذکر شده باز اشتهای کاذب داشتید قبل از شروع غدا 1 عدد سیب زرد یا سبز با پوست میل کرده سپس غذا صرف کنید(دقت شود سیب قرمز نسبت به سیب زرد و سبز کالری بیشتری دارد)

در اینجا متذکر می شوم که موارد ذکر شده مربوط به بزرگسالان بوده و در مورد اشتهای کاذب کودکان در آینده مطالبی خواهم نوشت.

در صورتی که در این رابطه سئوالاتی مطرح باشد می توانید از طریق comment  یا ایمیل اینجانب به نشانی m.ferdousian@sbmu.ac.ir  مسائل خود را با من در میان بگذارید.

عنوان بعدی: داروهای کاهنده اشتها و عوارض آن............