چاقی و علل آن
ساعت ۱۱:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۳/٥   کلمات کلیدی:

چاقی چیست

اضافه شدن چربی بدن بصورت موضعی یا در همه جای بدن را چاقی گویند.

علت های چاقی :

1-   مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین-چربی ها و میوه های شیرین

2-   نداشتن فعالیت بدنی

3-   بعضی اختلالات هورمونی مثل کم کاری غده تیروئید

4-   علت ارثی بودن آن

 

عوارض چاقی چیست ؟

1-   بیماریهای قلبی عروقی

2-   افزایش فشار خون

3-   ابتلا به بیماری قند ( دیابت )

4-   انواع سرطان ها

5-   افزایش بعضی از چربی خون

6-   ایجاد پر خوری عصبی در شخص

 توصیه های کلی برای افراد چاق

-        به تدریج و حداکثر 2 الی 3 کیلو گرم در ماه از وزن خود کم کنید .

-        هر چه قدر کاهش وزن در ماه زیاد باشد احتمال برگشت چربی ها زیاد تر است .

-        برنامه غذایی بایستی متعادل باشد یعنی هم چربی هم پروتئین و هم مواد نشاسته ای به نسبتی که توسط متخصص تغذیه تعیین میشود در برنامه غذایی گنجانده شود .

-        رژیم های غذایی فقط پروتئین یا حذف چربی یا مواد نشاسته ای کلا منسوخ شده است .

-        خود رژیمی و کم خوری بدون دستور متخصص منجر به کیست تخمدان ، کیست رحم ، کم خونی  ، ریزش مو ،عصبی شدن و پر خوری عصبی می شود . در ضمن پس از 2 ماه 2برابر برگشت چربی وجود دارد .

-        حذف وعده های غذایی مثل نخوردن صبحانه یا شام شدیدا باعث چاقی می شود .زمانی وزن کم می شود که 3 ساعت یکبار مواد خوراکی وارد بدن شوند یعنی 3 وعده اصلی غذا بعلاوه سه میان وعده .

-        یک علت اصلی چاقی جانشین کردن میوه بجای غذاست. یادمان باشد که میوه های شیرین مثل طالبی ، خربزه ، کیوی ، موز و گلابی می توانند به اندازه نان ، برنج و ماکارونی چاق کننده باشند .

-        سعی شود برای کوچک کردن موضعی شکم در وقت ناهار و در هنگام شام غذای نانی و حاضری صرف شود .

-        در صورت داشتن اشتهای زیاد با نظر متخصص تغذیه و بدون استفاده از داروهای به اصطلاح چربی سوز اشتها را کنترل کرد .

-        نیم ساعت قبل از صبحانه ، ناهار و شام مصرف 2 لیوان آب ضروری است و حتما سالاد 1 بشقاب و قبل از ناهار و شام صرف شود .

-        عدم مصرف مایعات وسط لقمه های غذا و صرف 1 لیوان دوغ خانگی بعد از صرف ناهار و شام باعث لاغری می شود .

-        پیاده روی حتی در منزل نیم ساعت صبح و شب ، دراز نشست 20 عدد صبح 20 عدد شب برای چربی های شکم ضروری است .

- به هیچ وجه در منزل خودتان را وزن نکنید در این صورت و با وزن کردن روزانه ضمن ایجاد استرس عصبی شخص دچار پر خوری عصبی می شود .

-        مصرف آبمیوه های آماده که به غلط نام آب میوه دارند و در حقیقت نکتار 5 درصد یا میوه پخته شده در آب و شکر هستند و چاق کننده می باشند کلا ممنوع است .