علت افزایش وزن خانواده ها
ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٥/۳/٢٢   کلمات کلیدی:

درادامه مطالب قبلی  در این مطلب علت افزایش وزن خانواده ها با توجه به تجربیات بدست امده را بیان میکنم
همانطور که در مورد نوجوانان نوشتم یکی از دلایل چاقی در خانواده ها عدم رعایت ساعت غذا خوردن است. در این حالت
افراد به سه گروه تقسیم میشوند، اول افرادی که ناهار داده شده در محل کار را میل میکنند . دوم انها که ناهار را در منزل
صرف می کنند. سوم اشخاصی که غذا از منزل به محل کار می برند. در اینجا لازم است بگویم چون بهیچ وجه غذاهای
مغازه ای و فست فودها توصیه نمی شوند و غذاهای محل کار هم بعلت استفاده از مواد اولیه نا مناسب و گاهی با چربی
زیاد توصیه نمی شوند  لذا تا سرحد امکان غذا حتی به شکل یک لقمه نان و پنیر و گردواز منزل برده شود. در این حالت
بد ترین کار اینست که وقتی صبحانه میخورید تا شب هیچ غذایی میل نکنید اینگونه افراد با رسیدن به منزل و از عصر تاهنگام خواب
شروع به خوردن می کنند و چون هیچ تحرکی ندارند تمام غذاهای خورده شده بصورت چربی در پهلوها شکم و باسن
ذخیره شده و باعث چاقی در این مناطق می شود .توجه کنید که در این حالت میان وعده ها؛ (ساعت ده صبح و عصرانه)  ونیز وعده ناهار بکل حذف میشوند،در عوض وعده شام بطور مفصل خورده می شود ( که کار بسیار اشتباهی است )
حال لازم بذکر است که این عادت بد غذایی مرد خانواده روی کل خانواده اثر میگذارد و مادر با این استدلال  که اقا شب
به منزل می آیند وعده شام بجای ناهار غذای اصلی می شود که باعث اضافه شدن وزن در همه اعضا خانواده بخصوص در کودکان می گردد زیرا
خوردن برنج برای کودکان راحت تر است.
 مصرف برنج و خورشت در وعده شام مجازنبوده و به تبع آن همان طوریه که گفتم به مرور زمان سبب چاقی بخصوص درشکم می شود
 توجه کنید  که خوردن یک لیوان شیر با دو عددخرما یا بیسکویت حد اقل نیاز به چهل دقیقه پیاده روی دارد تا مانع
چاقی در فرد شود علت توصیه به مصرف نان و پنیر یا نان و ماست در وعده شام اینست که بر خلاف بیسکویت نان نه روغن
دارد نه شکر ؛البته برای تنوع در وعده شام برنامه جانشین های غذایی توسط متخصص تغذیه داده می شود.
در خاتمه برای جلوگیری از افزایش وزن موارد زیر را رعایت فرمایید،
- چه در مهمانی یا منزل یا مسافرت ساعات صرف غذا همینطور بین وعده ها را فراموش نکنید
-هیچ وقت شیر و خرما،شیرو عسل و بیسکویت  ویا میوه و سالاد جانشین نان و پنیریا نان و ماست نکنید.
نخوردن شام سبب افزایش وزن می شود لذا بهیچ وجه وعده شام را حذف نکنید هر وعده غذایی که حذف شود وعده
غذایی بعدی تبدیل به چربی شده و باعث چاقی میشود.
جای وعده شام را با ناهار عوض نکنید مگر در مهمانی ها و با شرایط خاص.
حداقل نیم ساعت صبح و نیمساعت شب پیاده روی حتی داخل منزل داشته باشید.-
-انسان با غلط غذا خوردن چاق می شود و با صحیح غذا خوردن وزن ایده ال خود را بدست می اورد لذابه توصیه
همسایه، عطاری، داروفروش ،باشگاه ورزشی،ارایشگاه و مخصوصا توصیه های ماهواره ای مطلقاتوجه نکرده و خدای نا کرده
از مکمل ها و داروها بدون پیشنهادمتخصص تغذیه استفاده نکنید. در خاتمه یاداوری میکنم فقط در زمانی که به کلینیک تغذیه مراجعه می کنید وزن شوید و در هیچ جای دیگر بخصوص باشگاه ورزشی خود راوزن نکنید.
تا ادامه مطالب بعدی و با آرزوی سلامتی و موفقیت شما را به ایزدیکتا می سپارم.
والسلام
بیستم خردادماه نود وپنج


 
بررسی علل چاقی
ساعت ۸:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٥/۳/٩   کلمات کلیدی:

مطالب زیر حاصل مشاوره با خانواده هاو جوانان دارای اضافه وزن مراجعه کننده به کلینیک های تغذیه اینجانب می باشد

بر خلاف گذشته ها ما چاقی را از سنین 2تا3سالگی شاهد هستیم عللی که اینجانب پیدا کردم به شرح زیر می باشد

1- ساعت صحیح غذا خوردن یعنی:

-عادت به صرف صبحانه در منزل قبل از رفتن به مدرسه یا بیرون(حداکثر بین۶:۳۰تا۸ صبح

-همراه داشتن میوه یا 2تا3عدد بیسکویت درزنگ های تفریح زمان مدرسه

-صرف ناهار بصورت غذای اصلی

-صرف عصرانه درساعت 5تا6 طبق دستورات غذایی

-شام بدون صرف حتی1قاشق برنج  یا خورشت و غذاهای سرخ شده و حداکثر صرف نان همراه غذا

بقیه موارد با توجه به سن افراد در دستورات غذایی توسط متخصص تغذیه تعیین میگردد

اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم ساعات خواب بچه ها با والدین از سنین 2تا3 سالگی به بعد همزمان شده است و این تغییریعنی بی خوابی شبانه باعث عدم کارایی لازم در طی روز،عدم فراگیری دروس و کارهای روزمره و عدم انجام ورزش  می شود.این حالت با حذف صبحانه  و بین وعده ها باعث  صرف ناهار با ولع می شود.

گاهی نیز افراد ناهار رابصورت مختصر میل کرده  و وعده اصلی راشام میل میکنند که به علت عدم تحرک بعد از آن باعث تشدید چاقی می شود

به کودکان در سنین مدرسه توصیه می شود از مصرف خوراکی های با ارزش غذایی پایین  و بعضا آلوده مثل چیپس،پفک،فلافل،ساندویچ های آماده خودداری نمایند

در پایان با این بهانه که در خانواده ما  همه افراد چاق هستند نگذاریم عادت غلت غذایی والدین  و بعضی اوقات تنبلی مادران باعث چاقی بچه ها شود

هر سال باید برای تعیین قد و وزن و گرفتن الگو و توصیه غذایی به متخصص تغذیه مراجعه نمایند

تاکید می کنم گرفتتن رژیم غذایی بایستی توسط متخصص تغذیه انجام گیرد و از استفاده از رژیمهای ماهواره ای، کتابی ،جزوه ای و یا مراجعه به پزشک جهت گرفتن دستور غذایی و یا مراجعه به داروخانه، باشگاه ورزشی، و عطاری

برای گرفتن دارو جدا خود داری کنید

موفق باشید

هشتتم خرداد ماه 1395